Portfolio
rocket rocket animated
Bakker Interactief > Nieuws > Wat is WordPress?

Wat is WordPress?

Wat is WordPress? WordPress is een Content Management Systeem (CMS) waarmee je heel gemakkelijk een website kunt maken én onderhouden.

WordPress begon ooit als simpel CMS om een weblog mee te maken. Inmiddels is WordPress veel meer dan alleen een blog-platform en wordt het door steeds meer grote merken en bedrijven gebruikt om een website te bouwen. Maar de vraag: “Wat is WordPress?” is niet te beantwoorden in een paar regels…

Wat is WordPress dan wel?

In één zin: WordPress is een systeem om je website, blog of zelfs webshop mee te beheren zonder dat je HTML of PHP hoeft te kennen.
WordPress wordt veel gebruikt, steeds meer. Op dit moment is het zelfs zo dat 80% van de websites die in de VS gelanceerd worden een CMS gebruiken op WordPress draaien. WordPress is Open Source, je kunt het gratis downloaden en je mag zo veel aanpassen als je wilt.

Wat is een Content Management Systeem (CMS)?

Iedere website is opgebouwd uit zogeheten HTML-code. Een Content Management Systeem (CMS) biedt gebruikers de mogelijkheid om een website te onderhouden en aan te passen zonder kennis van deze code nodig te hebben. Het systeem schrijft dus de code voor je en jij kunt je richten op content. Dit scheelt jou veel tijd en moeite, erg handig dus!

WordPress vs. andere CMS systemen

WordPress is natuurlijk niet het enige CMS (Content Management System) dat gratis beschikbaar is, maar wel de grootste. WordPress is open-source en wordt dagelijks door-ontwikkeld door mensen over de hele wereld. Er worden plugins gemaakt die gratis op de markt komen, net als themes. WordPress groeit de afgelopen jaren erg hard, de concurrentie daalt. Van WordPress zul je de komende tijd steeds meer horen!



Is WordPress gratis?

JA! WordPress is helemaal gratis te gebruiken. Maar, open-source betekent niet dat alles gratis is! WordPress is gratis te downloaden en alles zal goed werken. Duizenden gratis plugins en gratis theme’s kunnen je website enorm verbeteren, maar als je dat niet genoeg vindt kun je ook een premium plugin/theme kopen. Deze kosten wel geld. Vaak is het zo dat een CMS systeem gratis is, maar dat de plugins/themes geld kosten.

Elk voordeel heeft z’n nadeel

Zoals net aangegeven is WordPress op zich gratis te downloaden en te gebruiken. Ook diverse templates zijn gratis te downloaden. Dit alles heeft heel veel voordelen maar ook gevaren. Doordat er zoveel ontwikkelaars plugins en thema’s publiceren zit er ook veel onkundig geprogrammeerde items tussen. Dit heeft als grote gevaar dat er makkelijke openingen ontstaan voor hackers en virussen. Dus is het zeker niet aan te bevelen om zo maar van alles te gebruiken dat wordt aangeboden.

WordPress en MySQL

WordPress maakt gebruik van een MySQL database. Een MySQL database is een soort stelling kast waar je verschillende vakken in hebt (tabellen). In deze tabellen kun je dingen plaatsen, zoals pagina’s. Wanneer jij een pagina, bericht, categorie, tag of iets anders toevoegt in WordPress wordt het in een tabel opgeslagen. Op je website – aan de voorkant – wordt het vervolgens opgehaald uit de database en op je website weergegeven. Een erg handig systeem wat je ook erg veel ruimte bespaart, de kracht van WordPress!

Als je zelf de hostingpartij voor je WordPress website regelt moet je er zeker van zijn dat je hierbij ook de beschikking hebt over een MYSQL database.

Maatwerk thema

Zoals hiervoor aangegeven is het CMS WordPress gratis te downloaden en kan je met het activeren van een basis thema al binnen no time een site live hebben (mits je de hosting goed hebt geregeld etc.). Dit is voor veel startende ondernemers vaak de eerste kennismaking met de gemakken van WordPress en de mogelijkheid snel online zichtbaar te zijn.

Echter na een tijdje komen er vaak meer specifieke wensen ten aanzien van de looks & feels, technische toepassingen, etc. Op dat moment zal de overstap gemaakt kunnen worden naar een maat thema die nog steeds op basis van WordPress CMS zal draaien.

In het kort houdt dat in dat we, ik ga hier uit van de stappen die Bakker CrossMedia met haar relaties doorloopt, een voorstel van de siteopbouw maken (flow chart / stroomschema), creatief voorstel voor de uitstraling van de site en het geheel opbouwen tot een unieke, onderscheidende en optimaal werkende website.

WordPress multisite netwerk

Schematische weergave van een Multisite Netwerk

WordPress heeft nog een mooie feature en dat is dat je de site als een Multisite netwerk kan installeren. Dit houdt in dat je een hoofdsite krijgt (landingssite) en deze met zogenoemde subsites kan uitbreiden. Hiermee kan je met een paar klikken je netwerk uitbreiden met nieuwe sites. WordPress.org is bijvoorbeeld opgebouwd uit een Multisite Netwerk. Je kan honderden / duizenden subsites aan een hoofdsite hangen als je zou willen. Alleen kan je dan wel tegen hosting limieten aanlopen. Maar even voor de beeldvorming.
Het hoogste niveau van beheer is de Superadmin. Die kan de hoofdsite beheren en bij alle subsites komen. Vervolgens zijn er standaard al verschillende beheersniveaus op de hoofdsite en daarnaast per subsite. Zo kan je dus heel goed bepalen wie wat mag / kan doen en bij welk site of sites.

url structuur bij een multisite

Binnen een Multisite Netwerk zijn er een aantal mogelijkheden om met de url’s / domeinnamen om te gaan. Als je een Multisite Netwerk installeert moet je kiezen of je wilt gaan werken met subdomeinen of subdirectories. Wat is het verschil?

SUBDOMEIN
Een subdomein ziet er als volgt uit: site1.hoofddomein.nl. Stel je hebt een hoofddomein dat “opleiding.nl” heet en je wilt per soort opleiding een aparte (sub)site hebben dan zou dit bij een subdomein opstelling worden voor de ICT opleiding: ict.opleiding.nl.

SUBDIRECTORY
Daarnaast heb je ook de mogelijk om je Multisite Netwerk in te richten op basis van subdirectrories. Hierbij krijg je dan met het voorgaande voorbeeld de url: opleiding.nl/ict.
Zoals je ziet staat hierbij de opleiding (ict) niet voor het hoofddomein (opleiding.nl) maar er achter gescheiden door een ‘/’.

Wat is het voor- en nadeel van de en en de ander?
Vanuit SEO (zoekmachine optimalisatie) oogpunt bekeken heeft het gebruik van subdirectories de voorkeur. Met een subdirectory (dus opleiding.nl/ict) gaat al het bezoekersverkeer over het hoofd (toplevel) domein (opleiding.nl) en daarna naar de onderliggende sites (ict, frans, etc.). De zoekmachine zal als eerste de traffic over het hoofddomein meten en dit totaliseren wat een hoge score geeft op traffic. Hoger dan met een subdomein waarbij de traffic over ict.opleiding.nl niet opgeteld wordt bij het andere subdomein zeg frans.opleiding.nl. Dus met het gebruik van subdomeinen wordt de traffic versnipperd.
Wel is het zo dat bij zowel de een als de andere oplossing het domeinnaam niet exact op het onderwerp is toegesneden. Zoals bijvoorbeeld ictopleiding.nl of opleidingfrans.nl.

Domein mapping

Dit laatste punt kan worden opgelost door gebruik te maken van domein mapping. Hierbij wordt het domein, bijvoorbeeld opleiding.nl/ict, omgezet naar een eigen domeinnaam, bijvoorbeeld ictopleiding.nl. Dit geeft voor de SEO een hogere waarde dan het gebruik van subdirectory.
Voor alle duidelijkheid dit speelt dus bij het gebruik van en Multisite Netwerk toepassing.

Deel dit object:

WordPress in de media

September 2019 – Sprout.nl – Salesforce maakt 300 miljoen over naar WordPress-maker

Salesforce steekt 300 miljoen dollar in Automattic, het bedrijf achter WordPress, ‘s werelds meestgebruikte content management-systeem voor websites. Automattic-oprichter Matt Mullenweg noemt de investering “een enorme blijk van vertrouwen in Automattic en in het open web”. De investering waardeert Automattic op 3 miljard dollar. Volgens Mullenweg delen hij en Salesforce-oprichter Marc Benioff (volgens Mullenweg Benioff een “mindful leader”) veel principes. Mullenweg ziet de investering ook als erkenning voor “de toekomst van het werk”: Automattic kent geen centraal hoofdkantoor en de 950 medewerkers werken vanuit 71 landen allemaal op hun eigen werkplek.